Luonteenvahvuudet aineenopettajan työkaluina

Luonteenvahvuudet aineenopettajan työkaluina

Vahvuussanaston ja positiivisen pedagogiikan tuomisella luokkaan on sekä käytännöllinen että syvästi humaani pedagoginen taso. Se on arjen yläpuolelle nostava filosofia, joka antaa voimaa niin opettajalle kuin oppilaalle kohdata arjen haasteita. Se on myös kimppu...
Vahvuussanasto-ja opetus arvioinnin tukena

Vahvuussanasto-ja opetus arvioinnin tukena

Vahvuussanasto tuo luokkaan kulttuurin, jossa omaa ja toisten toimintaa on mahdollista arvioida positiivisen ja kannustavan sanaston kautta. Se tuo luokkaan näkyville ja nostaa esiin osa-alueen, joka muutoin usein jää aineenopettajan tunneilla piiloon: oppilaan...
Hyvä paha Wilma

Hyvä paha Wilma

Wilman käytttö herättää säännöllisesti keskustelua ja hyvä niin. Se on muodostunut pääasialliseksi kodin ja koulun väliseksi kommunikaatiokanavaksi ja siksi sen toimivuutta onkin hyvä tarkastella aika ajoin. Tutkimusten mukaan lapsen käsitys itsestään oppijana...
Lapsille, rakkaudella

Lapsille, rakkaudella

Olen seurannut 15-vuotiaan tyttäreni kautta yläkoulumaailmaa kolme vuotta ja siinä sivussa saanut onnekseni ikkunan nuorten tyttöjen maailmaan tänä päivänä. 8-vuotias tyttäreni taas on vielä hetken pieni, ja katselen hänen kasvuaan sekä iloa että pientä haikeuttakin...
Usko, toivo, rakkaus

Usko, toivo, rakkaus

Kohtaamme väkivaltaa yhteiskunnassamme monissa muodoissa. Aina se pysäyttää. Väkivalta tulee vastaan kodeissa, kouluissa, kaduilla, terroritekoina, viattomina uhreina. Se voi olla sanallista tai fyysistä, kohdistua itseen tai toisiin ihmisiin. Pohjalla on kuitenkin...
Kun taas on aika arvioinnin

Kun taas on aika arvioinnin

On väliarvioinnin aika. Mietitään mennyttä ja pohjustetaan tulevaa. Monta helppoa arvioitavaa, joista tulee molemmille, sekä opettajalle että oppilaalle, hyvä mieli. Ja sitten on niitä vaikeampia arvioitavia. Miten olennainen osa lapsen oppimista ja koulussa...
Vahvuusopetus kielten luokassa

Vahvuusopetus kielten luokassa

Aineenopettajalla on paljon oppilaita ja ryhmät vaihtuvat tunneittain. Fokus on opetettavassa aineessa ja oppilaiden kognitiivisissa taidoissa, tulevissa kokeissa ja akateemisessa pärjäämisessä. Oppilaiden toivotaan ja oletetaan tekevän hommansa ja käyttäytyvän hyvin,...

Pin It on Pinterest